Článek

Proč WG nepřidá EU3 ?

13/12/2019
Autor: Dakado24

Otázka kterou si klade opravdu hodně lidí, především v době, kdy nastanou nějaké problémy se stabilitou. Hráči se ptají na foru, hráči se ptají na streamech (týden zpět, když večer padla EU2 a Eekeboo zrovna streamoval, tak se v chatu neřešilo nic jiného, než že hráči chtějí EU3).

Jsou však tyto požadavky lidí zavést EU3 opodstatněné a splnily by účel ? Pro zodpovězení této otázky je třeba vysvětlit, jak takový herní server vůbec funguje.

Následující obrázek nám to přibliží.

 

Garážový server (EU1, EU2):

Úplně nahoře máme klienty, neboli hráče s zapnutým herním klientem WoT. Po zapnutí klienta a následného připojení, to první, kam se připojuje je tzv. "garážový server". Tento garážový server se obecně označuje jako Master Server. Pro každý server, tedy EU1 a EU2 máme tento server oddělen. Tento server má za úkol vás přihlásit do garáže, stáhnout potřebné informace o vašem účtu z databáze (tanky, statistiky, inventář...) a nakonec vám zobrazit garáž. Tento server se používá pouze pro další synchronizaci a komunikaci s databází, takže pokud se zrovna napřihlašuje 10000 lidí najednou, vytížení tohoto serveru je relativně nízké.

Game server (bitevní server):

To je fyzický server, kde se odehrávají skutečné bitvy, přes tento server teče každý váš klik a každá stisknutá klávesa. Tento server zajištuje vše, co se ve hře odehrává. Počítá pozice tanků na mapě, trajektorii střel a průstřely. Tyto výpočty jsou mnohem náročnější, proto game server není jeden, ale je jich celý cluster. Cluster znamená, že je fyzických serverů hodně a každý server je nastaven úplně stejně, ale probíhají na něm různé hry (bitvy). To znamená, že když kliknete na tlačítko bitva, vybere se fyzický server, kde je nejmenší vytížení a na něm se založí nová hra a vy jste na bojišti. Fyzicky vaši hru kontroluje server v nějakém datacentru, umístěný například v řadě 1, rackové skříni 10 a polici číslo 5. Váš kamarád, který klikne na bitvu o minutu později bude mít hru probíhající na uplně jiném serveru, například v řadě 2, rackové skřini 4 a polici 10. Když se oba vrátite do garáže, uvidíte, že jste online a na stejném serveru, to díky Master Server, ale každá hra probíhá na jiných fyzických serverech. 

Jak vidíte na obrázku, EU1 a EU2 se skládají interně z mnoha fyzických serverů, to znamená, že pokud by nestačil výkon, stačí dynamicky přidat další servery do clusteru a není třeba přidávat EU3, která by jen prodloužila časy strávené čekáním na hru. Respektive, přidat EU3 nemá žádný efekt. Důvod proč existuje EU1 a EU2 je to, že jsou umístěny v jiných datacentrech pro zajištění co nejmenšího pingu (odezvy). Někteří hráči budou mít podle geolokace lepší ping k EU2 (Amsterdam), někteří zase k EU1 (Mnichov).

To je třeba důvod proč ruských serverů je 10. Protože Rusko je tak rozlehlé, že hrát ze sibiře na Moskevském serveru s 200 pingem by nebyl ten nejlepší zážitek. Ano, RU servery mají více hráčů než EU, ale ne o tolik, aby to bylo poměrově nutné mít 10 serverů.

Databáze:

To je místo, které spojuje EU1 a EU2 dohromady, respektive zajištuje, že se kdykoliv můžete přehlásit ze serveru na server a stále máte zachován postup ve hře, máte stejné tanky v garáži atd. V databázi jsou uložena veškerá data. Nad databázi se provádí všechny transakce po bitvě (přepočet kreditů, bonů, použití doplňků, záznam bitvy do statistik atd.). Ikdyž je databáze na obrázku nakreslena jen jako jeden ovál. I databáze se může skládat z několika fyzických serverů. 

Kolik her (bitev) běží na jednom fyzickém serveru ?

Tuto otázku nelze zodpovědět, pokud nevíte jaký hardware (procesor speciálně) wargaming používá. Pravděpodobně to budou procesory řady Intel Xeon E3 nebo Intel Xeon E5, které mají lepší výkon na jedno jádro, než ostatní serverové procesory, které jsou určené hlavně pro provoz webových stránek.

Samozřejmě neznám žádné detaily, ohledně WoT serverového kodu, takže můžu jen tipovat. V oblasti GameHostingu se sám osobně pohybuji a mám nějaké zkušenosti s hostováním herních serverů například pro hry Call of Duty, GTA, Counter Strike nebo Minecraft. Takže můj hrubý odhad by byl, že server osazený například Intel Xeon E3-1270V5 by mohl zvládnou hostovat 400-800 hráčú tedy 14 - 28 náhodných bitev najednou. Ale berte v potaz to, že je to pouze odhad a reálná čísla se mohou diametrálně lišit.

 

Co tedy může způsobit, že třeba EU2 padne ?

Hardwarové vytížení lze poměrně snadno monitorovat a v době sezóny (zima), je možné se předem připravit a přidat další servery do clusteru podle potřeby i za chodu serveru, bez nutnosti cokoliv restartovat nebo aktualizovat. Ve nedostatečném hardware výkonu bych chybu opravdu nehledal. Zvlášť, když je to to nejjednodušší co se dá přidat kdykoliv.

Nejčastější příčinnou je softwarová chyba, která způsobí extrémní přetížení, nebo rovnou crash. V tak rozsáhlé hře, jako je WoT, může i ta nejmenší věc způsobit velký problém. A oprava takové chyby nemusí být jednoduchá a někdy jí ani není možné opravit napoprvé, pokud vývojář nemá dost informací k tomu, jak chyba vznikla a jak ji reprodukovat. Proto třeba EU2 spadnul 2 večery po sobě v podobný čas (je možné, že po prvním pádu, neměli dost informací o chybě, nebo jen neměli dost času to opravit).

 

Doufám, že se mi podařilo trochu problém EU3 objasnit. Pokud máte nějaké připomínky, nebo nejasnosti, vždy mě můžete kontaktovat na discordu. Odkaz najdete v horním panelu zde na webu.

 

 

Happy stat-padding,

Dakado24, Lab-Vole.cz Developer



Reklama



WotCharts.eu 2019 - All right reserved. Created by MultiMine.cz cloud game hosting.
This site is not affiliated with World of Tanks or Wargaming in any way. World of Tanks is a trademark of Wargaming.net © Wargaming.net. All rights reserved